Danmark står over for en markant ændring i trafikloven. Med bred politisk opbakning er en ny vinterdæk lovgivning i Danmark 2025 på vej, som vil gøre det lovpligtigt at anvende egnede dæk i vinterføre. Fra næste vinter kan bilister, der kører med sommerdæk i sne, is eller sjap, risikere en bøde for at anvende “uegnede dæk”.
Denne ændring i færdselsloven er ikke blot en stramning, men en tilpasning til den virkelighed, vi oplever hver vinter i Danmark – og en harmonisering med reglerne i nabolande som Sverige og Tyskland. Det overordnede formål er at styrke trafiksikkerheden i vintervejr, hvor dækkenes ydeevne har direkte betydning for bremseevne, vejgreb og dermed ulykkesrisiko.
Ny lov sikrer bedre vejgreb i vinterføre
Folketinget har netop behandlet lovforslag L 165, som omfatter flere trafikale tiltag. Et centralt punkt er, at det bliver førerens ansvar at sikre, at bilen er udstyret med dæk, der er egnet til det aktuelle føre. Dermed bliver det strafbart at køre med sommerdæk i vintervejr. Hvis bilen ikke er udstyret med dæk med 3PMSF-mærkning, som er det gældende EU-krav til vinterdæk, kan det føre til en bøde.
Dækbranchen og FDM bakker op
Dækbranchen Danmark, FDM og forsikringsbranchen har i flere år arbejdet aktivt for en opdateret vinterdæk lovgivning. Ifølge direktør Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark er det på høje tid, at politiet får bedre redskaber til at sanktionere de få bilister, der ignorerer anbefalingerne og kører uansvarligt under vinterlige forhold.
“Årlige dæktællinger viser, at knap 1 ud af 10 biler stadig kører med sommerdæk i vinterføre. Disse bilister skaber unødig fare og forsinkelser for alle andre.”
Med den nye vinterdæklovgivning bliver det muligt for myndighederne at gribe ind over for denne risikoadfærd. Det styrker både trafiksikkerheden og signalerer et klart ansvar til føreren.
Transportministeriets misforståelse af mærkning
Et omdiskuteret punkt i behandlingen af lovforslaget handler om Transportministeriets forståelse af dækmærkning. Ministeriet har i bemærkningerne til L 165 skabt tvivl om, hvorvidt M+S-mærkning skulle kunne anerkendes som vinterdæk, og samtidig fremstillet 3PMSF-mærkningen som noget, der kun gælder i ekstremt vinterføre.
Men ifølge Dækbranchen Danmark er dette en alvorlig misforståelse. M+S-mærket er ikke testbaseret og findes endda på visse sommerdæk og terrændæk, og derfor anerkendes M+S ikke længere som gyldig vinterdækmærkning i lande som Sverige og Tyskland.
I Danmark sælges der i dag udelukkende vinter- og helårsdæk med 3PMSF-mærkning, som opfylder EU’s krav til bremse- og styreevne i sne. 3PMSF er altså ikke kun til hårdt vinterføre – det er det eneste mærke, der gælder som vinterdæk i dansk lovgivning fra 2025.
Korrekt information er afgørende
Volker Nitz understreger vigtigheden af korrekt kommunikation til bilisterne i forbindelse med implementeringen af de nye regler. Han roser initiativet om landsdækkende informationskampagner, men advarer imod, at kampagnerne formidler misvisende budskaber.
“Det giver ingen mening at skelne mellem ‘hårdt vinterføre’ og almindeligt vinterføre – alle vinterdæk og helårsdæk i Danmark er mærket med 3PMSF.”
3PMSF-mærkede dæk er dokumenteret det sikreste valg ikke kun i sne og is, men også på våde og kolde vinterveje, som vi typisk oplever i Danmark. Derfor er det vigtigt, at bilister ikke vildledes til at tro, at 3PMSF kun er nødvendigt ved ekstreme vinterforhold – det er standardkravet for vinterføre.
Hvornår træder reglerne i kraft – og hvad koster det?
Det nye lovkrav træder i kraft den 1. juli 2025, og vinteren 2025/26 bliver den første sæson, hvor både bilister og chauffører af tunge køretøjer kan straffes for at køre med uegnede dæk i vinterføre. Det er førerens ansvar at sikre, at køretøjet er udstyret med egnede dæk. Det behøver ikke være traditionelle vinterdæk, men dækkene skal opfylde specifikke krav for at være lovlige. I praksis betyder det, at sommerdæk ikke må bruges på veje med sne, is eller sjap.
- Bøde: 1.000 kr. pr. dæk – svarende til 4.000 kr. for alle fire hjul.
- Gælder ved sne, is eller sjap på vejene – altså vinterlige forhold.
- M+S-mærkede dæk uden snefnugmærkning anerkendes ikke længere som vinterdæk.
- Helårsdæk med 3PMSF er tilladt.
- Politiet og myndighederne får beføjelser til at kontrollere og håndhæve reglerne.
- Forsikringsselskaber kan afvise dækning ved uheld, hvis bilen ikke er udstyret med egnede dæk i vinterføre.
For lastbiler, busser og varebiler strammes reglerne yderligere. Udover ovenstående krav hæves kravet til minimums mønsterdybde fra 1 mm til 1,6 mm – for bedre vejgreb og øget sikkerhed.
Konklusion
Indførelsen af krav om vinterdæk i vinterføre er et nødvendigt og længe ventet tiltag for bedre trafiksikkerhed i Danmark. Den nye lovgivning gør det klart, at 3PMSF-mærkning er den eneste gyldige vinterdækmærkning, og at ansvaret ligger hos føreren. Med støtte fra politiske partier, Dækbranchen, FDM og forsikringsbranchen, bliver danske vinterveje snart mere sikre – til gavn for os alle.
Hos First Stop står vi klar til at hjælpe dig godt på vej gennem vinteren. Vi anbefaler, at du booker tid til dækskifte i god tid, så du er på forkant med vejrskiftet. Mangler du opbevaring til dine sommerdæk? På vores dækhotel opbevarer vi dine dæk under optimale forhold – tørt, tempereret og sikkert.
Find dit nærmeste First Stop værksted og få hjælp til både opbevaring og vinterforberedelse.